Norsk Patentbeskyttelse

Valg av navn

Valg av navn til din bedrift er svært viktig da det utgjør en stor verdi i selskapet og varemerket skal kjennetegne din bedrift, vare eller tjeneste. Underveis i prosessen er det viktig å gjøre gode vurderinger da det å investere i et varemerke er en langsiktig investering. Et navn med originalitet og et navn som er karakteristisk er å foretrekke og om dette bruker Patentstyret begrepet distinktivitet. Patentstyret er opptatt av at navnet ikke skal være beskrivende og at navnet skal ha et særpreg. Velg derfor et navn som gir deg handlingsrom og som ikke kan forveksles med andre.

Varemerker med unike og kreative navn vil være sterkere enn mindre distinktive merkevarer. Et distinktivt navn gir stor fordel med tanke på alle muligheter til å skape gode assosiasjoner og man står da helt fritt til å bygge sin merkevare fra bunnen av.

De strategiske vurderingene og den kreative prosessen bør få spillerom først, og så kan man bruke tid på å sjekke om de aktuelle navnekandidatene er ledig senere. Man må også huske at selv om et varemerkenavn er ledig, så må det gjøres undersøkelser for å sikre at ikke navnet eller deler av navnet kommer i konflikt med andre rettigheter.