Norsk Patentbeskyttelse

Merkevarebeskyttelse

Varemerke

Et varemerke er et navn, symbol, tegn, mønster eller en kombinasjon av disse, skapt med den hensikt å identifisere en vare eller tjeneste, og skille dem fra konkurrentenes tjenester. Varemerket eies av bedriften og besluttes av bedriften.

Og i motsetning til en merkevare, så kan du registrere et varemerke og få juridisk beskyttelse. På den måten hindrer du andre fra å kopiere ditt unike uttrykk.

Hva kan du registrere som varemerke?

Et varemerke kan bestå av bokstaver, tall, ord, slagord, navn, logoer, figurer og bilder, emballasje, lyd, bevegelse eller kombinasjoner av disse. Et varemerke må ha særpreg slik at kundene kan skille produktet ditt fra andres. Varemerker som bare beskriver varen eller tjenesten kan i utgangspunktet ikke registreres, fordi andre næringsdrivende også må kunne beskrive produktet sitt.

For eksempel kan du ikke uten videre få enerett til Økern Bilmekaniker for tjenester som gjelder reparasjon av biler, siden varemerket kun forteller hvor i Oslo tjenesten tilbys, nemlig på Økern, og hva slags tjenester som tilbys der, nemlig bilmekanikertjenester. Hvis du ønsker en slik beskrivende tekst i varemerket ditt, må du legge til noe annet som har særpreg for at det skal kunne registreres. Dette kan for eksempel være et særpreget figurelement eller en særpreget logoutforming. Da vil det være kombinasjonen av navn og figur som blir beskyttet, og ikke ordene i seg selv.

Merkevare

Summen av alle assosiasjoner en kunde har til et produkt, et firma, en tjeneste eller en person er definisjonen på en merkevare og når disse assosiasjonene er enhetlig og tydelig er merkevaren sterk. Man ønsker å gi merkevaren en verdi som igjen fører til at kjøperen føler at man har kjøpt mer enn bare selve produktet eller tjenesten. En merkevare er det nettverk av assosiasjoner oppstår når kunden blir eksponert for et varemerke. Merkevaren eies av kunden og defineres av kunnskap, lojalitet, følelser og preferanser, og merkevaren må varemerket gjøre seg fortjent til.

Merkevarebygging handler om å knytte produktet med en logo eller et symbol, som igjen skal føre til at kunden får et positivt inntrykk av produktet og forbinder produktet med kvalitet. Gjennom markedsføring ønsker man at kunden skal knytte produktet med visse fordeler og egenskaper, og knytte tillit til produktet over tid.

Varemerkeregistrering

Selskapets mest verdifulle og viktigste aktiva er varemerket, og varemerkebeskyttelse er derfor svært viktig.

For å ha rett til å benytte ® symbolet som viser at merket er et registrert varemerke må man registrere varemerket sitt.

Ved å beskytte varemerket sitt med varemerkeregistrering får man et registreringsbrev som bevis for enerett av varemerket.

Designregistrering

Design er utseende til et produkt eller deler av et produkt, f.eks. utseende på en stol eller en stolpute. Interiør (f.eks. butikkinteriør), ornament eller skjermbilder for data kan registreres som design.

Registrer man designet i henhold til Lov om beskyttelse av design får man enerett til produktets utseende i en periode opp til 25 år. Man skal tenke på at det kun er utseende som beskyttes gjennom en designregistrering, ikke tekniske løsninger.

Ved registrering av design får man et registreringsbevis som dokumentasjon på sine rettigheter og dette kan være nyttig i en eventuell konflikt eller ved inngåelse av lisensavtaler. Designregistrering er også med på å øke selskapets verdi og verdi av immaterielle aktiva.

Krav for å registrere design er at det må ha vært kjent i markedet i mindre enn 12 måneder før man sender inn søknad. Designet må være nytt og det må skille seg tydelig fra andre kjente design.