Hvorfor registrere?
Varemerkebeskyttelse
Tap av varemerke, inkludert firmanavn, vil være katastrofalt for de fleste firma. Derfor er det en nødvendig forhåndsregel å beskytte varemerket for å sikre dine rettigheter. Det er varemerket som identifiserer deg i markedet og at forbrukerne bevisst til å velge dine produkter eller tjeneste fremfor dine konkurrenters. For å sikre seg enerett til verdien og for å hindre uregelmessig bruk av lignende varemerker er det viktig å beskytte sitt varemerke. Et varemerke kan være en logo, et navn, et slagord og utseende til et produkt.
Gjennom Patentstyrets varemerkeregistrering i Norge oppnår man enerett til et varemerke. Enerett til et varemerke innebærer at man da kan hindre konkurrenter og å registrere og bruke lignende (forvekselbare) eller samme varemerke.
- 1Har man beskyttelse mot konkurranse fra andre som velger å bruke lignende eller samme varemerke som deres kan man trygt bygge sin merkevare og sitt varemerke videre.
- 2Det er en kostbar og tidskrevende oppgave å måtte endre logo og navn på grunn av at andre har beskyttet lignende varemerke før dere. Dersom andre kan nekte dere å bruke nåværende varemerke kan det begrense nåværende drift og virksomhet og også skade bedriften.
- 3Varemerkebeskyttelse gir merket økt verdi og status, da et registrert varemerke gir rett til å benytte symbolet ® sammen med merket. Med dette symbolet viser man omverden at man har eksklusive rettigheter til merket og at ingen andre kan bruke det.
- 4Beskyttelse av bedriftens varemerke vil øke verdien. Det vil bli lagt stor vekt på varemerkebeskyttelse ved verdsettelse av foretaket og investorer vil legge stor vekt på dette.